ubargo

  • ۰
  • ۰

تحقیق تباین و تنش در ساختار شعر « نشانی» سروده سهراب

تحقیق تباین و تنش در ساختار شعر « نشانی» سروده سهراب

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 16

تباین و تنش در ساختار شعر « نشانی» سروده سهراب

شعر کوتاه «نشانی» در زمره‌ی معروف‌ترین سروده‌های سهراب سپهری است و از بسیاری جهات ‏می‌توان آن را در زمره‌ی شعرهای شاخص و خصیصه‌نمای این شاعر نامدار معاصر دانست. این شعر ‏نخستین بار در سال 1346 در مجموعه‌ای با عنوان حجم سبز منتشر گردید که مجلد هفتم (ماقبل ‏آخر) از هشت کتاب سپهری است. همچون اکثر شاعران، سپهری با گذشت زمان اشعار پخته‌تری ‏نوشت که هم به‌لحاظ پیچیدگیِ اندیشه‌های مطرح شده در آن‌ها و هم از نظر فُرم و صناعات ادبی، ‏در مقایسه با شعرهای اولیه‌ی او (مثلاً در مجموعه‌ی مرگ رنگ یا زندگی خواب‌ها) در مرتبه‌ای ‏عالی‌تر قرار دارند. لذا « نشانی» را باید حاصل مرحله‌ای از شعرسراییِ سپهری دانست که او به مقام ‏شاعری صاحب‌ سبک نائل شده بود

از جمله به دلیلی که ذکر شد، بسیاری از منتقدان ادبی و محققانِ شعر معاصر « نشانی» را در ‏زمره‌ی اشعار مهم سپهری دانسته‌اند و بعضاً قرائت‌های نقادانه‌ای از آن به دست داده‌اند. برای مثال، ‏رضا براهنی در کتاب طلا در مس به منظور ارزیابی جایگاه سپهری در شعر معاصر ایران از «نشانی» ‏با عبارت « بهترین شعر کوتاه سپهری» یاد می‌کند (514) و در تحلیل نقادانه‌ی آن به‌منزله‌ی « یک ‏اسطوره‌ی جست‌ وجو» (515) می‌نویسد: «”نشانی“ از نظر تصویرگری و از نظر نشان دادن روح ‏جوینده‌ی بشر، یک شاهکار است» (519). ایضاً سیروس شمیسا هم در کتاب نقد شعر سهراب ‏سپهری اشاره می‌کند که: « یکی از شعرهای سپهری که شهرت بسیار یافته است، شعر ”نشانی“ از ‏کتاب حجم سبز است که برخی آن را بهترین شعر او دانسته‌اند»، هرچند که شمیسا خود با این ‏انتخاب موافق نیست (263).‏

صَرف نظر از دلایل متفاوتی که منتقدان و محققان برای برگزیدن «نشانی» به‌عنوان بهترین ‏شعر سپهری برشمرده‌اند، نکته‌ی مهم‌ تر این است که همگیِ ایشان تفسیری عرفانی (یا متکی به ‏مفاهیم عرفانی) از این شعر به دست داده‌اند. برای مثال، براهنی در تبیین سطر اول شعر («خانه‌ی ‏دوست کجاست؟») استدلال می‌کند که «خانه وسیله‌ی نجات از دربه‌ دری و بی هدفی است؛ و ‏دوست، عارفانه‌اش معبود، عاشقانه‌اش معشوق، و دوستانه‌اش همان خود دوست است. و یا شاید ‏تلفیقی از سه: یعنی هم معبود و معشوق و هم محبوب» (516). لذا « رهگذر» در این شعر « راهبر ‏است و نوعی پیر مغان است که رازها را از تیرگی نجات می‌دهد» (همان‌جا) و « گل تنهایی » ‏می‌تواند « گل اشراق و گل خلوت کردن معنوی و روحی » باشد (518). شمیسا نیز با استناد به ‏مفاهیم و مصطلحات عرفانی و با شاهد آوردن از آیات قرآن و متون ادبیِ عرفانی از قبیل مثنوی و ‏گلشن راز و منطق الطیر و اشعار حافظ و صائب، « نشانی » را قرائت می‌کند. از نظر او، « در این شعر، ‏دوست رمز خداوند است . . . نشانی، نشانیِ همین دوست است که در عرفان سنّتی بعد از طی ‏منازل هفتگانه می‌توان به او رسید» (4-263). مطابق قرائت شمیسا، این شعر واجد رمزگانی است ‏که در پرتو آموزه‌های عرفانی می‌توان از آن رمزگشایی کرد. در تلاش برای همین رمزگشایی، ‏شمیسا هفت نشانی‌ای را که سپهری در شعر خود برای رسیدن به خانه‌ی دوست برشمرده است ‏برحسب هفت منزل یا هفت وادیِ عرفان چنین معادل‌ سازی می‌کند:« درخت سپیدار = طلب، ‏کوچه‌باغ = عشق، گل تنهایی = استغنا، فواره‌ی اساطیر و ترس شفاف = معرفت و حیرت، صمیمیت ‏سیّال فضا = توحید، کودک روی کاج = حیرت، لانه‌ی نور = فقر و فنا» (264).‏

وجه اشتراک هر دو قرائتی که اشاره شد، استفاده از یک زمینه‌ی نظری برای یافتن معنا در ‏متن این شعر است. به عبارتی، هم براهنی و هم شمیسا فهم معنای شعر سپهری را در گرو دانستن ‏اصول و مفاهیمی فلسفی می‌دانند که خارج از متن این شعر و از راه تحقیقی تاریخی در کتب ‏عرفان باید جست. قصد من در مقاله‌ی حاضر این است که رهیافت متفاوتی را برای فهم معنای این ‏شعر اِعمال کنم. در این رهیافتِ فرمالیستی (یا شکل‌مبنایانه)، اُسِ اساس نقد را خود متنِ شعر ‏تشکیل می‌دهد و لاغیر. لذا در این‌جا ابتدا آراء فرمالیست‌ها («منتقدان نو») را درباره‌ی اهمیت ‏شکل در شعر به اجمال مرور خواهم کرد و در پایان قرائت نقادانه‌ای از « نشانی» به دست خواهم داد ‏که ــ برخلاف تفسیرهایی که اشاره شد ــ متن شعر سپهری را یگانه شالوده‌ی بحث درباره‌ی آن ‏محسوب می‌کند، با این هدف که از این طریق نمونه‌ای از توانمندی‌های نقد فرمالیستی در ادبیات ‏ارائه کرده باشم.‏

الف- نحله‌ی موسوم به « نقد نو» در دهه‌ی 1930 توسط محققان برجسته‌ای پایه‌گذاری شد که برخی از ‏مشهورترین آن‌ها عبارت بودند از کلینت بروکس، جان کرو رنسم، ویلیام ک. ویمست، الن تِیت و ‏رابرت پن وارن. شالوده‌ی آراء این نظریه ‌پردازان این بود که ادبیات را نباید محمل تبیین مکاتب ‏فلسفی یا راهی برای شناخت رویدادهای تاریخی یا بازتاب زندگینامه‌ی مؤلف پنداشت. دیدگاه غالب ‏در نقد ادبی تا آن زمان، آثار ادبی را واجد موجودیتی قائم به ذات نمی‌دانست. ادبیات مجموعه‌ای از ‏متون محسوب می‌گردید که امکان شناخت امری دیگر را فراهم می‌ساخت. این « امر دیگر» ‏می‌ توانست یک نظام اخلاقی باشد و لذا استدلال می‌شد که عمده‌ ترین فایده‌ی‌ خواندن ادبیات، ‏تهذیب اخلاق است. از نظر گروهی دیگر از منتقدانِ سنتی که ادبیات را آینه‌ی تمام ‌نمای ذهنیت ‏مؤلف می‌دانستند، خواندن هر اثر ادبی حقایقی را درباره‌ی احوال شخصیِ نویسنده بر خواننده معلوم ‏می‌کرد. پیداست که در همه‌ی این رویکردها، آنچه اهمیت می ‌یافت محتوای آثار ادبی بود، اما خود ‏آن محتوا نیز در نهایت تابعی از عوامل تعیین‌کننده‌ی بیرونی محسوب می‌گردید، عواملی مانند ‏مکاتب فلسفی یا نظام‌های اخلاقی یا روانشناسیِ نویسنده. خدمت بزرگ فرمالیست‌ها به مطالعات ‏نقادانه‌ی ادبی این بود که با محوری‌ ساختن جایگاه شکل در نقد ادبی، ادبیات را به حوزه‌ای قائم به ‏ذات تبدیل کردند و آن را از جایگاهی برخوردار ساختند که تا پیش از آن زمان نداشت. ‏

بنابر دیدگاه فرمالیست‌ها، شکل ترجمان یا تجلی محتواست. لذا نقد فرمالیستی به معنای ‏بی‌ اعتنایی به محتوا یا حتی ثانوی پنداشتنِ اهمیت محتوا نیست، بلکه فرمالیست‌ها برای راه بردن ‏به محتوا شیوه‌ی متفاوتی را در پیش می‌گیرند، شیوه‌ای که عوامل برون‌متنی ( تاریخ، زندگینامه و ‏امثال آن ) را در تفسیر متن نامربوط محسوب می‌کند. نمونه‌ای از این عوامل برون‌متنی، قصد شاعر ‏و تأثیر شعر در خواننده است. به استدلال ویمست و بیردزلی (دو تن از نظریه‌پردازان فرمالیست)، ‏مقصود هر شاعری از سرودن شعر فقط تا آن‌جا که در متن تجلی پیدا کرده است اهمیت دارد. به ‏این دلیل، منتقدی که شعر را برای یافتن «منظور» شاعر («محتوای پنهان‌شده در شعر») نقد ‏می‌کند، راه عبثی را در پیش گرفته است. اولاً در میراث ادبیِ هر ملتی بسیاری از شعرها هستند که ‏هویت سرایندگان آن‌ها یا نامعلوم است و یا محل مناقشه و اختلاف نظر؛ همین موضوع هرگونه ‏بحث درباره‌ی قصد سرایندگان این اشعار را به کاری ناممکن تبدیل می‌کند. ثانیاً حتی اگر فرض ‏کنیم که شاعر در سرودن شعر « منظور» یا معنای خاصی را در ذهن داشته است، باز هم می ‌توان ‏گفت که این لزوماً به معنای توفیق در آن منظور نیست و لذا یافتن یک « پیام » در شعر اغلب ‏مترادف انتساب یک « پیام » به آن شعر









سایر محصولات :
تحقیق تباین و تنش در ساختار شعر « نشانی» سروده سهراب

تحقیق تباین و تنش در ساختار شعر...

تحقیق درباره برآورد مالی شرکتها و سازمانهای مختلف و اثر آن بر تورم

تحقیق درباره برآورد مالی شرکتها...

تحقیق پیرامون احیای قلبی ریوی

تحقیق پیرامون احیای قلبی...

پاورپوینت درمورد انواع حافظه

پاورپوینت درمورد انواع حافظه...

پاورپوینت آرسنیک

پاورپوینت آرسنیک...

دانلود توسعه شهرها 70 ص

دانلود توسعه شهرها 70 ص...

تحقیق تاریخچه آموزش پیش دبستانی

تحقیق تاریخچه آموزش پیش دبستانی...

تحقیق در مورد خاک شناسی 35 ص

تحقیق در مورد خاک شناسی 35...

تحقیق درباره بحران مالی و نظم اقتصادی

تحقیق درباره بحران مالی...

پاورپوینت درمورد انواع حافظه

پاورپوینت درمورد انواع حافظه...

گزارش کارآموزی تابلوهای خازنی

گزارش کارآموزی تابلوهای خازنی...

تحقیق بیوگرافی جلال آل احمد

تحقیق بیوگرافی جلال آل...

تحقیق درباره بانکداری اسلامی

تحقیق درباره بانکداری اسلامی...

دانلود مدرسه 70 ص

دانلود مدرسه 70 ص...

پاورپوینت درمورد انواع بیمه های ساختمانی 33 اسلاید

پاورپوینت درمورد انواع بیمه های...

تحقیق بودجه

تحقیق بودجه...

تحقیق درباره بانک جهانی و سرمایه گذاری در ایران

تحقیق درباره بانک...

پاورپوینت درمورد انواع بتن

پاورپوینت درمورد انواع بتن...

تحقیق بزرگ‏ترین گناهان

تحقیق بزرگ‏ترین...

پاورپوینت RCA

پاورپوینت RCA...

دانلود بتن غلطکی

دانلود بتن غلطکی...

تحقیق درباره بازرگان و بازرگانی

تحقیق درباره بازرگان و بازرگانی...

تحقیق بررسی رابطه بین اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی در بین معلمان

تحقیق بررسی رابطه بین اعتیاد...

پاورپوینت درمورد انواع ارزشیابی

پاورپوینت درمورد انواع ارزشیابی...

دانلود تاًثیرات تقویت تراکمی بر روی استحکام برشی تیرهای پل بتن مسلح 62 ص

دانلود تاًثیرات تقویت تراکمی بر روی استحکام...

دانلود پاورپوینت معرفی معمار علی اکبر صارمی و بررسی برخی از پروژه های او

دانلود پاورپوینت معرفی معمار...

تحقیق انواع فاضلاب

تحقیق انواع فاضلاب...

پاورپوینت درمورد انواع بسته بندی گوشت و مواد مصرفی آن 22 اسلاید

پاورپوینت درمورد انواع بسته...

دانلود خوردگی در دیگ بخار

دانلود خوردگی در دیگ...

تحقیق درباره بازاریابی

تحقیق درباره بازاریابی...

تحقیق امیر کبیر

تحقیق امیر...

تحقیق درباره بررسی آسیب های زانو در ورزش

تحقیق درباره بررسی آسیب های...

تحقیق در مورد حفاری توأم با بتن ریزی 25 ص

تحقیق در مورد حفاری توأم...

تحقیق اصول و روشهای تربیت در اسلام

تحقیق اصول...

تحقیق درباره بازاریابی جهانی در مقابل بازاریابی منطقه ای

تحقیق درباره بازاریابی جهانی در مقابل بازاریابی...

دانلود ماشین های راهسازی

دانلود ماشین های راهسازی...

پاورپوینت درمورد انواع ادبی

پاورپوینت درمورد انواع ادبی...

تحقیق اسکارنی میر

تحقیق اسکارنی میر...

پاورپوینت درمورد انقلاب اسلامی ایران

پاورپوینت درمورد انقلاب اسلامی ایران...

تحقیق استانلی کوبریک

تحقیق استانلی کوبریک...

تحقیق درباره بازار پولی

تحقیق درباره بازار پولی...

دانلود معماری خراسانی

دانلود معماری خراسانی...

پاورپوینت آذربایجان غربی

پاورپوینت آذربایجان غربی...

تحقیق ارسن وِلز

تحقیق ارسن...

تحقیق درباره ایران و خلیج فارس

تحقیق درباره ایران...

تحقیق ادبیات شفاهی کودکان

تحقیق ادبیات شفاهی کودکان...

دانلود باغ عباس اباد بهشهر

دانلود باغ عباس اباد بهشهر...

تحقیق درباره اهمیت و نقش صنایع غذایی در توسعه اقتصاد ملی کشور

تحقیق درباره اهمیت و نقش...

تحقیق اخلاق رسول خدا

تحقیق اخلاق رسول خدا...

مقاله درمورد آشنایی با معماری آتشکده ها در ساختمان
توضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت SSL (secure Socket Layer
پاورپوینت عوامل مؤثر در کیفیت دوره های آموزشی و سطح رضایت کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان ایذه
پاورپوینت روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت نحوه نشستن
پاورپوینت فیبرنوری وسیستم مخابرات فیبرنوری
دارو گیاهی 60 ص
مقاله تغذیه
پایان نامه مطالعات پایه فرهنگ و هویت
پاورپوینت اصلاح گل نرگس
دانلود فایل فلش نایاب M706 MB V5.2 MT6572
دانلود فایل فلش نایاب M706 MB V5.2 MT6572
پاورپوینت کشور عراق

کلمات کلیدی :laquo پیام raquo محسوب میzwnj گردید اند برای مثال نشانی سروده سهراب میzwnj کند laquo نشانیraquo این شعر rlm میzwnj محسوب میzwnj شعر laquo شعر rlm شعر سپهری میzwnj وان ساخار شعر laquo میzwnj سپهری نشانیraquo ادبیا شمیسا معنای raquo عرفانی فرمالیسzwnj
  • ۹۶/۰۸/۰۹
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی