ubargo

  • ۰
  • ۰

روانشناسی2

روانشناسی2

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 29

فصل اول

ماهیت روانشناسی

روانشناسی تقریباً با همه ی جنبه های زندگی ما ارتباط دارد. به همان اندازه که جامعه پیچیده شده روانشناسی هم به صورت روز افزونی نقش مهمتری در حل مسائل آدمی بازی کرده است . روانشناسان با انواع بسیاری از رفتارها سروکار دارند که برخی از آنها از اهمیت گسترده ای برخوردار ند :

کدام شیوه های فرزند پروری به شادکامی وکارآمدی در دوره ی بزرگسالی می انجامد ؟ چگونه می توان از پیدایش بیماریهای روانی پیشگیری کرد ؟ برای ریشه کن کردن پیش داوری نژادی چه می توان کرد ؟ کدام شرایط خانوادگی و اجتماعی مشوق پرخاشگری ، از خود بیگانگی و بزهکاری است ؟ چگونه می توان به یک بیمار درمان ناپذیر کمک کرد که با آرامش خاطر بمیرد ؟روان درمانی تا چه اندازه در درمان الکلیسم مؤثر است ؟ آیا می توان با استفاده از داروهایی که موجب تسهیل انتقال عصبی می شوند حافظه را بهتر کرد ؟

روانشناسان با مطالعه این مسایل و مسایل فراوان دیگر سروکار دارند .

روانشناسی درعین حال از طریق اثری که درقوانین وسیاست دولت دارد بر زندگی ما اثر می گذارد . قوانین مربوط به تبعیض نژادی مجازات ها ، هرزه نگاری ، رفتارجنسی وشرایطی که در آن فرد مسئول اعمال خودشناخته می شود همه از نظریه ها و پژوهش های روانشناختی اثر می پذیرند .

با توجه به این که روانشناسی درتمام وجوه زندگی ما اثر می گذارد شایسته است حتی کسانی که در پی کسب تخصص دراین رشته نیستند آگاهی مختصری از واقعیت های بنیادی وروشهای بررسی آن داشته باشند .

یک درس مقدماتی در روانشناسی می تواند شما را درک رفتار دیگران و بصیرت در نگرش ها و واکنش های خودتان یاری دهد وعلاوه برآن شما را آماده کند تا ادعاهایی را که به نام روانشناسی عنوان می شود ارزیابی کنید .

روانشناسی نسبت به سایر رشته ها ی علوم دانش جوانی است . در سال های اخیر شاهد فوران سیل آسای پژوهش در این علوم بوده ایم . درنتیجه مفاهیم ونظریه های این علم دائماً درحال تغییر و تحول است . به همین علت هم ارائه ی تعریف دقیقی ازروانشناسی کار دشواری است روانشناسان بیش از هر چیز علاقه دارند بدانند که چرا مردم به گونه ای که می بینیم رفتار می کنند . با این حال شیوه های مختلفی برای تبیین اعمال آدمی وجود دارد . پیش از آنکه تعریفی از روانشناسی ارائه دهیم بهتر است نخست به گونه های مختلفی از رویکرد به پدیده های روانشناختی بپردازیم .

رویکرد هایی به روانشناسی

هر عملی را که ازیک فرد سر می زند می توان از چند دیدگاه گوناگون تبیین کرد . مثلاً فرض کنید از خیابان رد می شوید . این عمل را می توان به عنوان شلیک عصب هایی توصیف کرد که موجب فعال شدن عضلانی یم شوند که شما را از این سوی خیابان به سوی دیگرآن می رسانند ، اما همین عمل را می توان بدون کوچکترین اشاره ای به رویداد های داخل بدن توصیف کرد : چراغ سبز یک محرک است و پاسخ شما به آن عبور کردن از خیابان است . عمل شما رامی توان برحسب قصد وهدف آن نیز تبیین کرد . شما نقشه ی ملاقات با یکی از دوستان را درذهن خود طرح کرده اید وعبور از خیابان یکی از اعمال بسیاری است که انجام آن برای اجرای این نقشه ضرورت دارد .

همان طورکه این عمل ساده ی عبوراز خیابان به شیوه های گوناگون قابل توصیف است ، در روانشناسی نیز به رویکرد های گوناگونی برمی خوریم . در این مورد از رویکرد های بسیاری می توان یاد کرد . اما پنج رویکردی که دراینجا عرضه می شود می توانند ما رابا مفاهیم عمده ی روانشناسی نوین آشنا سازند .

باید توجه داشت که این رویکرد های گوناگون مانعة الجمع نبوده ، بلکه درهر یک از آنها جنبه های گوناگونی از یک مسئله پیچیده مورد توجه قرار گرفته است .

درمطالعه ی روانشناسی رویکرد « درست » یا « نادرست » وجود ندارد بسیاری از روانشناسان از یک نظرگاه التقاطی پیروی می کنند و در تبیین پدیده های روانشناختی آمیزه ای از چندین رویکرد را به کار می برند .

رویکرد عصبی – زیستی

دریکی از رویکردها در زمینه مطالعه ی آدمیان سعی می شود که رفتار به رویدادهایی که در داخل بدن و به ویژه در مغز و دستگاه عصبی صورت می گیرد ارتباط داده می شود .

این رویکرد در پی آن است که آ« دسته از فرآیندهای عصبی – زیستی را که زیر بنای رفتار و رویدادهای ذهنی است ، مشخص سازد . مثلاً روانشناسی که سرگرم بررسی یادگیری از دیدگاه عصبی – زیستی است به تغییراتی توجه دارد که درنتیجه یادگیری یک مهارت تازه در دستگاه عصبی روی می دهد .

ادراک را می توان با ثبت فعالیت یاخته های عصبی مغز به هنگام ارائه محرک های مختلف مطالعه کرد . کشفیات اخیر نشان می دهد که رابطه ی نزدیکی بین فعالیت مغز و رفتار و تجربه وجود دارد . با تحریک برقی خفیف نواحی معینی از قسمت های عمقی مغز می توان در حیوانات واکنش های هیجانی از قبیل ترس و خشم ایجاد کرد ، یا تحریک برقی نواحی خاصی از مغز آدمی موجب به وجود آمدن احساس لذت و درد وحتی خاطره های روشنی ازرویدادهای گذشته می شود .

به علت پیچیدگیهای مغز وبا توجه به این واقعیت که برای مطالعات لازم به ندرت می توان به مغز زنده ی آدمی دسترسی یافت ، دانش ما درباره ی کارکردهای عصبی بسیار اندک است . از سویی نیز هرگاه تصویر روانشناختی ما از آدمی به تمامی متکی برعصب – زیست شناختی باشد چنین تصویری به غایت نارسا خواهد بود . به همین دلیل است که برای مطالعه پدیده های روانشناختی ازروش های دیگری نیز استفاده می شود . در اغلب موارد عملی تر آنست که به بررسی شرایط پیشایند پی آمد های آن بپردازیم . بی آنکه خود را باآنچه دردرون جاندار می گذرد درگیر کنیم .









سایر محصولات :
روانشناسی2

روانشناسی2 ...

فایل کارآموزی ماشین نهای تراش و تراشکاری.

فایل کارآموزی ماشین نهای تراش...

روانشناسی یادگیری 16ص

روانشناسی یادگیری 16ص...

روانشناسی کودک 25ص

روانشناسی کودک 25ص...

روانشناسی کار 40ص

روانشناسی کار 40ص...

دانلود پروژه متره و برآورد ساختمان

دانلود پروژه متره...

روانشناسی کار 34ص

روانشناسی کار 34ص...

فایل گزارش کار آموزی، بتن آرمه.

فایل گزارش کار آموزی،...

روانشناسی کار 29ص

روانشناسی کار 29ص...

روانشناسی عشق ورزیدن 70ص

روانشناسی عشق ورزیدن 70ص...

تحقیق در مورد هیبریدها 20 ص

تحقیق در مورد هیبریدها...

فایل کارآفرینی طراحی کسب و کار، فروشگاه تایپ و لوازم التحریر.

فایل کارآفرینی طراحی...

روانشناسی عشق 64ص

روانشناسی عشق 64ص...

تحقیق در مورد هپاتیت 10 ص

تحقیق در مورد هپاتیت 10 ص...

فایل طرح ریزی واحد های صنعتی، شرکت لامپ افروغ.

فایل طرح ریزی واحد های...

روانشناسی عشق 62ص

روانشناسی عشق 62ص...

تحقیق در مورد هوش هیجانی ابزاری نوین در مدیریت بازار

تحقیق در مورد هوش هیجانی ابزاری...

دانلود پاورپوینت ریواس

دانلود پاورپوینت...

روانشناسی سازمانی 12ص

روانشناسی سازمانی 12ص...

فایل کارآموزی احداث پارکینگ طبقاتی.

فایل کارآموزی احداث پارکینگ طبقاتی....

تحقیق در مورد هوش مصنوعی

تحقیق در مورد هوش مصنوعی...

روانشناسی رنگها 14ص

روانشناسی رنگها 14ص...

فایل کارآموزی خطوط متروی تهران.

فایل کارآموزی خطوط...

تحقیق در مورد هوش مصنوعی 21 ص

تحقیق در مورد...

روانشناسی رشد شخصیت 31ص

روانشناسی رشد شخصیت...

روانشناسی تربیتی 36ص

روانشناسی تربیتی 36ص...

تحقیق در مورد هواپیمای سمپاش

تحقیق در مورد هواپیمای سمپاش...

فایل کارورزی پودمانی جوشکاری .

فایل کارورزی پودمانی جوشکاری ....

روانشناسی تربیتی 35 ص

روانشناسی تربیتی 35 ص...

تحقیق در مورد هواپیمای سمپاش 10 ص

تحقیق در مورد هواپیمای سمپاش 10 ص...

فایل کار آموزی شرکت تکنو زیست.

فایل کار آموزی شرکت تکنو زیست....

روانشناسی تبلیغات 21ص

روانشناسی تبلیغات 21ص...

تحقیق در مورد هنر نقاشی در دوران معاصر

تحقیق در مورد هنر نقاشی...

روانشناسی انگیزش 30ص

روانشناسی انگیزش 30ص...

فایل گزارش از کارخانه رضا نخ مشهد .

فایل گزارش از کارخانه...

تحقیق در مورد هنر نقاشی در دوران معاصر 15 ص

تحقیق در مورد...

روانشناسی 10ص

روانشناسی 10ص...

تحقیق در مورد هنر رماتیک

تحقیق در مورد هنر رماتیک...

فایل پرونده ی توسعه ی حرفه ای دوره ی کارورزی 1.

فایل پرونده ی توسعه...

روانشناسی ورزش

روانشناسی ورزش...

تحقیق در مورد هنر در نخستین سالهای اسلام

تحقیق در مورد هنر...

روانشناسی و تعلیم و تربیت

روانشناسی و تعلیم و تربیت...

تحقیق در مورد هنر باستانی ماور نزدیک و هند 18 ص

تحقیق در مورد هنر باستانی...

روانشناسی مرگ

روانشناسی مرگ...

روانشناسی کودکان استثنایی 41ص

روانشناسی کودکان استثنایی ...

دانلود پاورپوینت تحلیل فرودگاه

دانلود پاورپوینت تحلیل...

تحقیق در مورد هندوانه

تحقیق در مورد هندوانه...

روانشناسی کودک 15ص

روانشناسی کودک 15ص...

تحقیق در مورد همه چیز درباره برنج

تحقیق در مورد همه...

روانشناسی عمومی

روانشناسی عمومی...

چگونگی پیدایش زمین و حیات بر روی آن
چک از دیدگاه کیفری 5 ص
چک ، سفته و ظهر نویسی 30 ص
چک 10ص
چپ انقلابی و تشکلات کارگری
ماست 5ص
چربی
یون
شرکت پیشتاز قطعه سناباد ( M S T GROUP ) 109 ص
کنسرو سازی 63 ص
کنسرو سازی 63 ص
چگونگی پیدایش زمین و حیات بر روی آن

کلمات کلیدی :صبی ndash یستی های وانشناختی پدیده های یوه های صبی ndash ویکرد های های گوناگونی ndash یستی حریک رقی های گوناگون وانشناسی ویکرد یابان وانشناختی سیاری ndash مطالعه
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی